Żurawina

Żurawina

Żurawina – kilka informacji o tych pysznych owocach.

Żurawina
Żurawina

Żurawinę uprawia się na terenach podmokłych, które wytwarza się sztucznie, warunki odpowiednie dla roślin. Zbiory owoców następują jesienią we wrześniu i początkiem października. Całą uprawę zalewa się wodą i dopiero wtedy obrywa owoce. Jeśli są dojrzałe, unoszą się na powierzchni wody, więc po zakończeniu zbioru łatwo je zebrać w jednym miejscu i wyłowić. Zbiory są tez możliwe również „na sucho” – owoce po prostu obrywa się z krzewów i zbiera do koszy. Owoce zbiera się najczęściej, gdy osiągną charakterystyczny, intensywnie czerwony kolor. Możliwe jest jednak zebranie ich wcześniej – gdy są już dojrzałe ale jeszcze nie czerwone. Z takich owoców przygotowuje się tak zwany biały sok żurawinowy.

Jak większość roślin, żurawina najzdrowsza jest jeśli spożywamy ją na surowo, jednak jej kwaśny smak odstrasza wielu zainteresowanych. Dlatego z żurawiny tradycyjnie przyrządza się przetwory: soki i konfitury, szczególnie chętnie podawane do mięsa, często kandyzuje się owoce, żeby cukrem zrównoważyć ich kwaśny smak. Zaledwie 5 procent wszystkich zebranych owoców jest sprzedawana w świeżej postaci.

Żurawina
Żurawina

Zawiera sporo witaminy C i błonnika, a także znaczne ilości manganu. Duża zawartość błonnika sprawia, że może być polecana osoba na diecie odchudzającej, lepiej jednak uważać gdyż zawierają duże ilości cukru. Poza tym, niepozorne czerwone owoce maja wiele właściwości zdrowotnych. Najsłynniejsza z nich to pomoc w leczeniu infekcji dróg moczowych.

Zawarte w żurawinie proantocyjanidy to jedne z najsilniejszych antyoksydantów. Hamują rozwój choroby, a przeciwzapalne właściwości żurawiny łagodzą jej objawy i skracają przebieg. Ponadto żurawina zapobiega powstawaniu płytki niezbędnej i wspomaga rozwój bakterii jelitowych, odpowiedzialnych za prawidłowe procesy trawienia. Jej owoce zawierają kwas chinowy, który zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Żurawina reguluje też poziom cholesterolu – obniża ten „zły” a podnosi poziom tego „dobrego” – a tym samym przyczynia się do profilaktyki chorób serca. Co prawda nie zapobiegnie zawałowi, ale może sprawić, że będzie mniej rozległy, tym samym zmniejszając jego konsekwencje zdrowotne.

Chociaż żurawina najzdrowsza jest surowa, nie nadaje się za bardzo do jedzenia w tej postaci, ze względu na bardzo kwaśny smak. Sięgamy więc po przetwory – warto jednak uważnie czytać etykiety. Soki i dżemy, konfitury, herbatki i wszystkie inne przetwory bardzo często opierają się na innych czerwonych owocach i aromatach, a niewielkim udziałem prawdziwych żurawin. Żeby skorzystać ze zdrowych właściwości żurawiny, sięgnijmy po produkty, które rzeczywiście je zawierają. Aby w pełni czerpać z dobrodziejstwa zawartych w żurawinie antyoksydantów, trzeba spożywać je w odpowiednich ilościach. Najlepiej codziennie wypić soku żurawinowego lub zastąpić ja 1 ½ szklanki mrożonych lub surowych  żurawin, 1/3 szklanki suszonych żurawin lub 1/3 szklanki konfitur lub dżemu. Zdrowotne właściwości żurawiny zostały docenione również przez farmaceutów – w aptekach można kupić tabletki z wyciągiem z tych owoców.

Zanim jednak, zachwyceni wspaniałymi właściwościami żurawiny, pobiegniemy do sklepu, warto zwrócić też uwagę na przeciwwskazania. Owoce żurawiny zawierają szczawiany, które – jeśli występują w dużej koncentracji – mogą się przyczynić do rozrostu już istniejących kamieni nerkowych. Utrudniają też wchłanianie wapnia, żurawina więc nie jest polecana osobą borykającym się z jego niedoborem lun chorym na osteoporozę.

Dodaj komentarz